Subject: Autotööstust puudutavate konkurentsieeskirjade hindamine - avalik konsultatsioon
From: Natalia Mäekivi - JUSTDIGI <[email-masked]>
To: "Konkurentsiamet", "[email-masked]", <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", "[email-masked]", <[email-masked]>
Cc: Kärt Nemvalts
Date: Mon, 3 Mar 2025 13:06:26 +0200

Tere!

Annan teada, et Euroopa Komisjon on algatanud avaliku konsultatsiooni
autotööstust puudutavate konkurentsieeskirjade hindamiseks. Nende
eeskirjade hulka kuuluvad
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/ALL/?uri=CELEX:32010R0461>
mootorsõidukite grupierandi määrus (MVBER) ja selle
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/ALL/?uri=CELEX:52010XC0528(01)
> suunised ning
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R0720
> vertikaalsete kokkulepete grupierandi määrus (VBER) ja selle
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022XC063
0(01)> suunised niivõrd, kui neid kohaldatakse autotööstuse valdkonnas.

Mootorsõidukite grupierand puudutab mootorsõidukite järelturul sõlmitavaid
vertikaalseid kokkuleppeid (st kokkulepped mittekonkurentide vahel), nt
varuosade müügi või edasimüügi ning mootorsõidukite remondi- ja
hooldusteenuste osutamise lepinguid, mis võivad piirata asjaomasel turul
konkurentsi. MVBER kohaselt on sellised kokkulepped lubatud kui nad ei
sisalda ühtegi grupierandis loetletud raskekujulist konkurentsipiirangut.
Uute mootorsõidukite ostmise, müügi ja edasimüügiga seotud vertikaalsetele
kokkulepetele üldist vertikaalsete kokkulepete grupierandit.

Tuletan meelde, et alates 01.02.2025 kohalduvad mh mootorsõidukite
grupierand ja vertikaalsete kokkulepete grupierand Eestis ka puhtalt
riigisisese mõjuga kokkulepetele (vt
<https://www.riigiteataja.ee/akt/129012025013> Vabariigi Valitsuse
28.01.2025 määrus nr 9).

Avalik konsultatsioon on osa 18. jaanuaril 2024 käivitatud mootorsõidukite
grupierandi ja selle suuniste hindamisest, mille raames otsustatakse, kas
31. mail 2028 aeguv grupierand tuleks pikendada suuresti muutmata kujul
või kas grupierandis ja selle suunistes tuleks teha muudatused. Hindamisel
kaalutakse ka turu tõenäolist arengut aastani 2028, võttes arvesse
praegusi suundumusi (nt sõidukite digitaliseerimine ja uued
liikuvusmudelid) - vt täpsemalt manuses olevast dokumendist.

Avaliku konsultatsiooni raames on kõikidel huvigruppidel võimalik kuni 23.
maini 2025 anda oma arvamus siin:
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives
/14126-Mootorsoidukite-grupierandi-maarus-hindamine/public-consultation_et
> Mootorsõidukite grupierandi määrus – hindamine

Arvamust ei pea eelnevalt ministeeriumiga kooskõlastama, kuid olen
tänulik, kui annate sellest mulle märku, et teaksin edasises suhtluses
komisjoniga teie arvamusega arvestada.

Kui teil tekib selle teema kohta küsimusi, siis andke samuti palun teada.

Heade soovidega

Natalia Mäekivi
Nõunik
Intellektuaalse omandi ja konkurentsiõiguse talitus
Justiits- ja Digiministeerium
58806031  <mailto:%7BE-mail%7D> [email-masked]
 <https://www.justdigi.ee/> www.justdigi.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn